Saturday, November 15, 2008

Vafler

Hei, jeg heter Kjetil og dere kjenner meg høyst sansynligvis ikke fra blogginnlegg om mat som Sandwich og Boerewors Crammed Crust. I dag skal jeg steke vafler. Og dere skal få være med på opplevelsen gjennom fotografiets vidunderlige verden.

1. Man begynner med å få tak i en oppskrift. Det er mange muligheter. Selv valgte jeg matprat for den jeg skal bruke. Wikipedia er også en mulighet, og for de mer puritanske, en husmor eller en kokebok.

2. Man finner fram ingrediensene som skal til.
4 dl. hvetemel
4 dl. melk
5 stk. egg
100 g. smeltet smør
5 ss. sukker
1 ts. kardemomme3. Man blander sammen det tørre, dvs. mel, sukker og kardemomme (hvis man har. Jeg hadde ikke).
4. Man tilsetter melken. Bare litt om gangen for å unngå klumper.

5. Man blander inn eggene. For å unngå eggeskall i røra kan det være lurt å knuse eggene oppi f.eks en målekopp før man heller dem oppi.
6. Ha i det smeltede smøret. Smøret kan du f.eks smelte på en kokeplate i en kjele eller egentlig hvor du vil, så lenge resultatet blir omtrent som vist på bildet.
7. Rør godt for å bli kvitt alle gjenværende klumper og for blande eggene og smøret skikkelig inn i røra. En visp er et utmerket til denne jobben.
8. La røra svelle. Minimum en halvtime, men den kan godt stå mye lenger. Bare husk å røre litt i den før bruk i tilfelle den skulle ha skilt seg litt.

9. Finn fram vaffeljernet, en sleiv og smør til å smøre jernet med. Når vaffeljernet er varmt nok heller du i røre til det sånn omtrent dekker bunnen.

10. Det gjør ingenting om første forsøk ikke blir helt vellykket. Hvis f.eks en lillebror, eller noen andre som liker toast uten å ha toastjern, har brukt vaffeljernet til dette formålet uten å rengjøre det etterpå kan det forekomme at vaffelen henger igjen noen steder.
11. Etter noen forsøk og riktige menger smør og røre bør vaflene se omtrent ut som dette her (forskjell i farge kan forekomme).12. Jordbærsyltetøy gjør seg ypperlig på vaffelhjerter. Vel bekomme!

4 comments:

Anonymous said...

Kjempemorsomt at du har dokumentert det så nøye med bilder! Hvorfor husker aldri jeg å ta bilder når jeg gjør sånne ting? Jeg må begynne med det.

Kjetil said...

Vaffellagingen er noe jeg begynte å planlegge for nesten 2 uker siden, så jeg hadde veldig god tid til å gå over detaljene.

moon said...

hehe, det der er bra jobba altså Kjetil :p

Syltegeek said...

Jeg vil ha en post som heter "10 ting en kan gjøre med vafler"! Gjerne inkludert vaffelfuzz, Lier ventemottak osv.