Tuesday, September 23, 2008

Jeg vil også debattere!

Nå har abortdebatten blusset opp på nytt. I alle fall på Aftenpostens Si-D; sider. Som en ivrig leser av disse sidene hadde det vært stas å delta. Men jeg har blitt for gammel. Som jeg så ofte har en lei tendens til. Typisk. Dessuten syns jeg at jeg forspilte min sjanse til å si hva jeg virkelig mener/mente i sakens anledning når vi hadde en abortdebatt i 3. klasse på videregående.

Men siden jeg ikke kan være med der får jeg vel nesten skrive et slags innlegg her (og håpe at noen kanskje leser det).

Hvor å begynne? Hva med påstanden om at abort i bunn og grunn er drap på et uskyldig menneske?
Dette er et argument som gjerne fremsettes av religiøst inspirerte mennesker som mener å finne støtte for sitt syn i diverse hellige skrifter (særlig bibelen). Mens noen mener at det må være et absolutt forbud mot abort mener andre at det kan være åpning for det når graviditeten er et resultat av voldtekt eller aborten vil true livet til moren. Hvis man skal være konsekvent motstander må man vel holde seg til et absolutt forbud. Fosteret er ikke mindre et uskyldig menneske selv om moren blir voldtatt av f.eks. faren sin hvis man nå mener dette.

Det er forsåvidt en ærlig sak å mene dette. Men hvis man begrunner sine syn ut i fra religion bør man være ærlig på det. Særlig siden det ikke er vitenskapelig entydig når celleklumpen går fra å være nettopp det, til å bli et lite menneske. Jeg har absolutt ingenting i mot at mennesker mener livet er skapt ved unnfangelsen.
Det jeg har noe i mot er de som mener dette prøver å påtvinge andre sitt syn. Det fine med selvbestemt abort er at det er selvbestemt. De som føler abort er mord og i mot Guds ord og hva for en begrunnelse man måtte ha, tvinges ikke til å ta abort når det er selvbestemt (selv om noen kanskje mener at det blir et større press for å ta abort. Og det kan hende stemmer). De som derimot har et annet syn, eller vurderer situasjonen annerledes kan ta et annet valg.

Selvbestemt abort tvinger med andre ord ingen til å foreta et bestemt valg. Og hvilken autoritet har noen til å sette seg til doms over andres valg og vurderinger? Abortmotstandere prøver å påtvinge sitt, ofte religiøst begrunnede, syn på alle andre. Det har jeg mye i mot.

3 comments:

Anonymous said...

Jeg syns selvbestemt abort er en bra ting. Som du sier at hvis et voldtektsoffer blir gravid må hun få velge selv om hun vil ha ungen. Jeg tror jeg hadde tatt abort. Jeg syns det er ekkelt å tenke på at det er et liv, men jeg tror ikke de har følelser osv når de er en bitteliten ´celleklump´ som du sier. Så hvis noen tror at de er gravid og ikke vil beholde barnet bør de ta abort fortest mulig, så ikke barnet rekker å bli så mye utviklet.

I dunno, men man finner det ut bedre eller skjønner det bedre hvis en kommer opp i situasjonen selv. Kanskje en får et anna syn da. Men jeg vil helst ikke oppleve det da :p


OG, egentlig syns jeg at det er kult at såppas som 50 stk er innom sia. Ikke tro at jeg er misfornøyd liksom :p det er jo litt gøy.

Kjetil said...

Og det var litt av poenget mitt. Ingen vet hvordan man vil reagere, eller hvilke vurderinger tar før man kommer opp i en slik situasjon. Hvis abort er forbudt har man ingen valg. At noen nidskjære moralens voktere skal bestemme over andre sitt liv på den måten er ikke greit.

Jeg drev med litt mange ting på en gang mens jeg skreiv innlegget i går, så det bli litt dårlig tror jeg.

Anonymous said...

hehe;p

nei det ingen som hvet hvordan man reagerer.