Wednesday, September 17, 2008

En blogg er ikke en dagbok

Det kan selvsagt hende at det finnes noen der ute som bruker bloggen sin som en dagbok. Men min forståelse av hva en dagbok er rimer dårlig med hvordan jeg forstår en blogg. For meg handler en dagbok om å skrive først og fremst for seg selv. Sette ord på tankene og følelsene sine. Og som en hovedregel er innholdet i en dagbok først og fremst forbeholdt forfatteren, eller en god venn/venninne ved enkelte anledninger.
En blogg derimot retter seg mot et ganske annet publikum. Denne bloggen er f.eks slik at alle som klarer å snuble seg inn på riktig URL-adresse kan gasse seg i innholdet. Noen blogger er ment som et medium for å gi utrykk for bestemte meninger og syn, mens andre, denne inkludert, handler litt om alt og ingenting (kanskje aller mest ingenting).

Hvorfor tar jeg så opp dette? Jo, fordi en venninne av meg i går eller for et par dager siden lurte på om jeg hadde dagbok. Jeg har aldri hatt en dagbok. En skoledagbok jeg aldri skreiv i har jeg ved en anledning hatt tror jeg. Men ingen dagbok som sådan. Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg noen ganger har skrevet ned drømmer jeg har hatt, og jeg over en todagers periode i 1995 (tror jeg) skrev i en liten bok noe som kunne minne om dagboksnotater. Det jeg skrev handlet om skiflyvingsrennet i Vikersund som jeg var å så på. Noe om at Andreas Goldeberger fra Østerrike vant.

Med dette ønsker jeg å slå to ting fast:
1. Jeg har ikke dagbok
2. En blogg er ikke det samme som en dagbok.

2 comments:

Anonymous said...

jeg ville ikke lagt ut følelser og sånt på en blogg. Noe må man få ha for seg selv og :p

får da være måte på.. men må innrøme at det ar artig å lese om da..

Kjetil said...

Ja.. Det er litt av et paradoks det der...