Tuesday, August 5, 2008

Turbilder

Jeg har publisert en hel masse bilder fra Stockholm, og de finner du her (Lenken ligger også nede til høyre under "Flere bilder fra Stockholm). Bildene merket med et vannmerke av mitt navn nederst i venstre hjørne har jeg tatt.

Men som den uhyre produktive personen jeg er, har jeg tatt flere bilder. Denne gangen fra mitt eget nærmiljø. For de som ikke kjenner til Tranbyområdet, så er det ganske nytt. Før midt på 1960-tallet var det bare skog og noen få husmannsplasser her. Men Tranbyhøgda rommer også mye mer eller mindre viktig norgeshistorie. Her ligger norges første vei, Kongeveien som gikk mellom Kristiania og Kongsberg, Marmorbruddene på Gjellebekk hvor man hentet ut marmor for å bygge Marmorkirken i København og ikke minst Gjellebekk Skanse hvor den svenske hæren ble stanset i den Store Nordiske Krigen. I tillegg er det noen huler, en kobbergruve og et kalksteinbrudd i området. Spennende steder å besøke er de alle. Litt magiske nesten.

I denne omgang gikk jeg bare til Marmorbruddet og Skansene og en liten hule. Hvis det blir fint og tørt vær tar jeg vel en tur til.Fin blomst langsmed stien

Frederik V's Obelisk ved marmorbruddene

Overgrodd dam

Inngangen. Litt klatring må til.

Det var masse edderkopper ved huleinngangen

Små dryppsteiner i taket

En dam inni hulen

Bær med fin farge som ikke er spiselige

Den øvre skansen

Kongeveien

Solnedgangen. Den var litt fin.

No comments: