Thursday, June 26, 2008

Å bygge et fly av papp

Jeg vet ikke hvorfor, men en kamerat av meg lurte på hvor mye en fullskalamodell av en Boeing 737 lagd i papp ville veie. Bare flykroppen. Mitt forslag var 2-3 tonn, men det er nok feil. Det er nok mindre.. litt avhengig av hvor mye avstiving man trenger.

En Boeing 737-500 flykropp har følgende mål:

Høyde: 4,01 meter
Bredde: 3,76 meter
Lengde: 31,2 meter

For å gjøre det enkelt for meg selv rundet jeg litt av på tallene og kom fram til en overflate på omtrent 761 kvadratmeter. For å dekke en sånn overflate ville man trenge 39 ruller med papp med målene 0,8 meter * 25 meter (hver rull er da altså 20 kvadratmeter stor). Jeg ringte BT Pall og Embalasje AS for å få det riktig.

Det blir kanskje et litt stort prosjekt sånn til å begynne med (hvor har man egentlig plass til noe så stort?), så kanskje et mindre fly er bedre til å begynne med...

Etterord: Fordi jeg ikke har hatt matte siden førsteklasse på videregående, noe som begynner å bli en stund siden, ble regnestykket helt feil til å begynne med. Det kom jeg på etterhvert, så jeg spurte langt mer kompetente medlemmer av familien (pappa og lillebroren min) og tror nå at tallene stemmer.

4 comments:

moon said...

haha, det er så mye saklig :p skulle kameraten din bygge det sa du ?

Kjetil said...

I utgangspunktet lurte han bare på hvor mye det ville veie. Men det hadde vært litt morsomt å forsøke. Men måtte hatt en del plass...

Anonymous said...

fordi jeg syns wordpress er bedre, rett og slett :)

Anonymous said...

hehe, du tror det ja? ;p