Thursday, July 22, 2010

Drammen - Holmestrand

En lengre tur denne gangen, så jeg har delt den opp i etapper. Både her på bloggen og i mitt eget hode når jeg syklet den.

Samlet distanse: 34km
Største høydeforskjell: ca 160 meter (litt sør for Fjell)

Etappe 1: Drammen Stasjon - Austad Gård

Distanse: Ca 1,5 km
Største høydeforskjell: Ca 36 meter
Kort første etappe, men så skal man så meget lengre. For å nevne det, det regnet fram til forbi Sande.

Etappe 2: Austad Gård - Fjell Snuplass

Distanse: 2km
Største høydeforskjell: 110 meter
Austadveien er bratt!

Etappe 3: Fjell Snuplass - Gamle Sørlandske

Distanse: 5,8km
Største høydeforskjell: ca 20 meter. Turens høyeste punkt passeres her.
Klassisk norsk landevei, med stedvis ganske dårlig dekke. Særlig fra Skoger Nye Kirke til E 18. Her er det forøvrig helt rett strekning med svak helling så man skulle tro det gikk riktig så fort, men vinden fikk det til å føles som å sykle i oppoverbakke. Regndråpene pisket godt mot armene også.

Etappe 4: Gamle Sørlandske - Sande sentrum

Distanse: 10,2 km
Største høydeforskjell: ca 70 meter (i bunn av en fin nedoverbakke)
Noen steder er det gangvei, andre steder må man sykle på veiskuldra som er ca en halvmeter bred. God standard på veien siden Gamle Sørlandske var E 18 før de fikk bygd ferdig den nye veien for noen år siden. Det er på denne veien mesteparten av turen videre går. I Sande sentrum ble det rom for en liten vannpause før det bar ut på veien igjen.

Etappe 5: Sande sentrum - Holm

Distanse: 5km
Største høydeforskjell: ca 10 meter
Gangvei et godt stykke på vei, og greie sideveier ellers. I min verden gav det mening å avslutte etappen på Holm fordi det er her utbyggingen av det nye dobbeltsporet på Vestfoldbanen begynner i disse dager. Mer åpent landskap og motvind fra alle kanter, men det slutta i det minste å regne.

Etappe 6: Holm - Holmestrand

Distanse: 9,5km
Største høydeforskjell: ca 15 meter
Siste etappe, men du verden så seig den var. Og mye lengre enn jeg tenkte meg. Nå begynte jeg å kjenne det harde sykkelsetet godt og at jeg ikke hadde spist siden før jeg dro. Første delen av turen gikk på kyststien, som var en søt liten vei nede ved fjorden med rød- og hvitmalte sommerhus, samt markjordbær ved siden av. Kyststien sluttet i en smal undergang under veien, og resten av turen gikk på veiskuldra til Gamle Sørlandske (eller hva den nå heter i Holmestrand). Vel framme i Holmestrand sentrum kjøpte jeg meg gatekjøkkenmat hos BilBjørn og slappet litt av før jeg tok bussen (for tog) tilbake til Drammen.

Hele turen tok rundt 3 og en halv time.

Nordbykollen rundt

Jeg har ikke skrevet noe i bloggen på et års tid, men skal nå forsøke å bruke den til å notere ned sykkelturene mine.

Kart:

Ruten: (hjem)- Rundtom - Kobbervikdalen - Åskollen - Rundtom (- hjem)
Distanse: ca 13km
Største høydeforskjell: ca 80 meter (toppen av bakken før Åskollen)

Kort om turen:
Fram til Rundtom går turen på fin sykkelvei. Fra bensinstasjonen til Maria Feghs gate er det fortau, men siden Holmestrandsveien bygges om til Miljøgate er deler av gangveien stengt. Her passerer man forøvrig rekkehuset til den lokale superkjendisen Julebruskongen.
Videre forbi industriområdet er det verken fortau eller særlig med plass å sykle på grunnet den overnfornevnte ombyggingen. Det blir nok riktig så fint når de er ferdige. Bakken opp til avkjøringen for motorveien kan være litt seig, men videre gjennom Kobbervikdalen går turen på stort sett veldig fin gangvei. På hverdager er det nok en del tungtrafikk på veien.
Bakken fra rundkjøringen sør i Kobbervikdalen er lang og seig, og det er toppen her som er turens øverste punkt. Herfra til Merket går turen mer eller mindre nedover hele veien og det er fin vei å sykle på. Fra Merket er det sykkelfelt til Rundtom og tilbake til sentrum.

Sunday, May 10, 2009

Dovenskap

Det er veldig dovent av meg å ikke skrive noen veldig kloke tanker selv, men i stedet bare legge ved lenker til veldig kloke tanker andre har forfattet, men det gjør jeg i dag. Ha en fortsatt fin søndag, og god lesning

Jeg, et offer

Hit flykter Irske jenter for å ta abort

Jeg burde slenge opp et bilde av enten innsiden eller utsikten fra min nye leilighet, men det gjør jeg ikke...

Sunday, May 3, 2009

Ikkje vér ein framand

Nå har jeg flyttet til Drammen. Flyttemelding er sendt til posten, og i morgen skal jeg på folkeregisteret for å kreve mitt byborgerbevis med kaligrafi og sirlig underskrift.

Jeg mangler fortsatt noen møbler; et par bokhyller et skrivebord og kanskje et lite salongbord. Jeg hadde min første natt i ny leilighet (og ny seng) i natt.

I dag oppdaget jeg at TV-signalene kommer helt fram til TVen selv om jeg ikke har dekoderboks. Veldig mange kanaler med NRK 2, men ingen med NRK 1. Tror jeg må gjøre noe med det. Til min begeistring var det et trådløst nettverk villig til å slippe meg på. Internettabonement er inkludert i husleien, men på grunn av en brann i parkeringskjelleren kan det visst ta en stund før det går i orden. Jeg lever foreløpig godt med denne midlertidlige løsningen.

Krystallglassene, det nye serviset og det nye bestikket er på plass på kjøkkenet og noen ting har kommet ut av kassene, så det skal nok bli riktig så bra til slutt.

Jeg skal ta noen bilder etterhvert. Lover.

Og. Ikkje vér ein framand i heimen min:)

Wednesday, April 29, 2009

Moverse - å flytte på seg

Da har dagen snart kommet. Den jeg har ventet på i mange måneder, dagen jeg skal flytte. Jeg har funnet det jeg antar er en veldig trivelig leilighet 50 meter fra jernbanestasjonen i Drammen. Overtagelsen er 1. mai, så til helga begynner jeg å flytte meg inn. Lillebroren min som jeg skal dele den med kommer litt etterhvert siden han har oppsigelse ut mai på studenthybelen sin.

Nå får jeg 10 minutter å gå til jobben i motsetning til 40 minutter med buss. Kortere reise og bedre tilbud inn til Oslo, og i det hele tatt en beliggenhet jeg trives veldig godt med. Jeg har fra før bodd i samme nabolag over ett år.

Alle som vil være med som flyttehjelp er hjertlig velkommen til det:)

Bilder av den nye leiligheten kommer så snart jeg får tid.

Wednesday, April 22, 2009

Egentlig burde jeg bare legge til en link her, men for å gjøre det ekstra enkelt legger jeg ut hele innlegget.

Det er skrevet av Shabana Rehman og ble publisert i Aftenposten 22. April 2009

Kjære Steinar Lem. Jeg har tenkt å leve i dette landet resten av mitt liv. Og jeg vil også gjerne tale rett ut, ikke fordi jeg skal dø neste år, men fordi jeg skal leve de neste 50. Du kan forlate oss uten bekymring, Steinar Lem.

Fordi vi ikke vil sitte og se på at det landet som gir oss ly, det landet som har gitt meg og mine arbeid, mat på bordet, det landet som har fire årstider vi kan nyte, der det er været og ikke en fascistisk ideologi som bestemmer din klesdrakt, det landet der jeg opplevde mitt første kyss, der jeg lærte alfabetet, både det norske, det arabiske og måtte pugge runer og ha oversikt over de norrøne guder, og der jeg kunne sole meg barhodet og toppløs.

I dette frie landet, tror du virkelig at vår generasjon vil sitte med hendene i fanget og se på at frihetens sødme forsvinner? Tror du at unge mennesker som har mange år igjen, skal sitte og se på voldelige og menneskefiendtlige holdninger ta over og innføre kjønnsapartheid, rasisme og diskriminering? Tror du at vi skal helt hjelpeløst være vitner til at våre homofile venner, våre frie og likestilte kvinner, våre frittenkende menn, skal bli forfulgt og kjeppjagd inn i skapet igjen?

Det kommer vi ikke til å la skje. Og vi skal kjempe til vi dør. Vet du hvorfor? Fordi vi har planer om å leve i dette landet med hodene hevet resten av vårt liv.

Å være en voldelig, fundamentalistisk misjonerende troende er ikke radikalt i mine øyne. Det er kriminelt.

Jeg er en radikal muslim. Den type radikal muslim som kanskje kan forsvare norsk kultur bedre enn noen nordmann er i stand til. Dette tør jeg å si, fordi det er radikalt å forsvare de frie verdier, den største trusselen mot norsk kultur er ikke radikale muslimer, det er nordmenn selv.

Fordi de tar frihet for gitt. Fordi de innbiller seg at frie verdier er en del av norsk kultur og ikke universelle verdier mennesker til enhver tid har måttet kjempe og vinne for å beholde. Fordi fascismens udyr finnes i menneskesinnet, ikke i noen bestemt kultur. Når vi ikke lenger kjenner verdien av frihet, når vi tar den for gitt, det er da den er truet.

Jeg er født inn i en tid der norsk kultur har vært i sterk endring. Der blod er blandet med blod. Der norske barn oftere og oftere har en eller begge foreldre fra andre land, der livssyn, klesdrakt, matkultur og musikk er blandet i en herlig fusjon og stadig utviklende og nyskapende prosess. Menneskenes kreativitet står ikke stille. Vi fortsetter å la oss inspirere av det som gir vekst i hjerter og sinn uansett hva religion og kultur til enhver tid måtte forsøke å fryse fast.

Norsk ungdom sitter ikke stille. Jeg har fått gleden av å oppleve at både norsk og samisk kultur har fornyet seg selv ved å gå tilbake til sine røtter og modernisere urarven sin. Enten det har vært musikk, klesdrakt eller dans. Enten det har vært i Valdres, i Kautokeino, Bergen eller under Mela i Oslo har jeg sett norsk ungdom uttrykke og glede seg over både den innvandrede kulturen, folkekulturen og den etnisk norske kulturen.

Og blant innvandrere vil det også være folk som vil forsvare og satse. Fordi iranere, somaliere, pakistanere, tyrkere, de kjenner frihetens pris, dette er mennesker som har levd med konsekvensene av å ikke ha det i sin levetid, i motsetning til det mange nordmenn i vår generasjon har gjort. Det er ikke den norske, men den egentlige kulturen som skal forsvares i vårt land; medmenneskelighetens kultur.

For å beskytte barna sine ved å ta dem ut av svømmeundervisning, er ikke radikal islam, det er reell bekymring fra mennesker som kommer fra en helt annen kultur, der det å slippe nakne unger ut i offentligheten er det samme som å ofre dem til pedofile og overgripere. Konsekvensene er blitt praktisering av kjønnsapartheid i et fritt land. Selv om ting tar tid, er jeg optimist. Fordi jeg i min levetid har opplevd å se unge mennesker forkaste æreskravet som forlanger menneskeliv, protestere mot religiøs tvang, tale ut mot mullaher og mørkesyn.

Bare på en generasjon har jeg sett at det går an å forandre gamle tradisjoner og åpne den offentlige debatten der vi fritt kan diskutere hvordan vi skal leve sammen. Det har ikke vært lett, det er fortsatt tøft, men jeg har sett endring skje. Derfor tror jeg på et Norge med mennesker fra hele verden uten at norsk kultur blir truet, men fornyet.

Jeg har selv gått på norske barneskoler, og sett hvordan mine venninner ble tatt ut av skoleturer, svømmetimer og etter hvert forsvant de også fra videregående skoler, og giftet bort. I dag tar jentene høy utdannelse, velger oftere og oftere partnere selv, men bruker hijaben som uttrykk for at de ikke har glemt hvem de er. Jeg ser også på dette som en del av en likestillingsprosess. Jeg gjør det, selv om jeg aldri vil slippe fokuset på hva hijaben også symboliserer av kjønnsapartheid.

Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig selv om håret er dekket med hijab, pannebånd eller russelue. Men som voksen kvinne, aldri om et eneste hårstrå på mitt hode skal dekkes til. Uansett hvor dårlig hårdag jeg har. I solidaritet med kvinner som er diskriminert i alle de land der de blir tvunget til å dekke seg til for at samfunnet skal skille mellom ærbar og fritt vilt.

Men du, Steinar Lem, du kan slappe av og bruke dine krefter i kampen mot kreften, på familien din og nyte den norske kulturen den tiden du har igjen å leve. Vi skal passe på det utrydningstruede Norge. Det er et løfte.

Og hvis vi ikke lykkes, hvis hordene av fundamentalister, barbarer og overbefolket religion lykkes i å «skjende» Mor Norge og utrydde den norske kulturen, da er det i hvert fall helt greit for meg at du kommer tilbake til jorden igjen og spøker.

Og mens du er der oppe, fra en ateist til en annen, kan du ikke spørre Gud (for jeg antar at alle miljøvernforkjempere kommer til himmelen og ikke til helvete) om hva i all verden det er vedkommende holder på med?

Monday, April 13, 2009

Ungarn

Jeg har ikke vært veldig flink til å oppdatere bloggen i det siste. Den mest åpenbare grunnen er naturligvis at jeg har vært en uke i Budapest (samt en dagstur til Bratislava) med begrenset tilgang til PC. Den andre grunnen er at jeg har brukt mer tid og kreativ energi på små filmsnutter til youtube enn på blogginnlegg. Men hvorfor ikke kombinere i god postmoderne stil...? eller noe sånt.

De er ikke akkurat de mest spennende reiseskildringene noen sinne...

Flere bilder fra turen vil jeg med tid og stunder legge ut på skyscrapercity.