Thursday, July 22, 2010

Drammen - Holmestrand

En lengre tur denne gangen, så jeg har delt den opp i etapper. Både her på bloggen og i mitt eget hode når jeg syklet den.

Samlet distanse: 34km
Største høydeforskjell: ca 160 meter (litt sør for Fjell)

Etappe 1: Drammen Stasjon - Austad Gård

Distanse: Ca 1,5 km
Største høydeforskjell: Ca 36 meter
Kort første etappe, men så skal man så meget lengre. For å nevne det, det regnet fram til forbi Sande.

Etappe 2: Austad Gård - Fjell Snuplass

Distanse: 2km
Største høydeforskjell: 110 meter
Austadveien er bratt!

Etappe 3: Fjell Snuplass - Gamle Sørlandske

Distanse: 5,8km
Største høydeforskjell: ca 20 meter. Turens høyeste punkt passeres her.
Klassisk norsk landevei, med stedvis ganske dårlig dekke. Særlig fra Skoger Nye Kirke til E 18. Her er det forøvrig helt rett strekning med svak helling så man skulle tro det gikk riktig så fort, men vinden fikk det til å føles som å sykle i oppoverbakke. Regndråpene pisket godt mot armene også.

Etappe 4: Gamle Sørlandske - Sande sentrum

Distanse: 10,2 km
Største høydeforskjell: ca 70 meter (i bunn av en fin nedoverbakke)
Noen steder er det gangvei, andre steder må man sykle på veiskuldra som er ca en halvmeter bred. God standard på veien siden Gamle Sørlandske var E 18 før de fikk bygd ferdig den nye veien for noen år siden. Det er på denne veien mesteparten av turen videre går. I Sande sentrum ble det rom for en liten vannpause før det bar ut på veien igjen.

Etappe 5: Sande sentrum - Holm

Distanse: 5km
Største høydeforskjell: ca 10 meter
Gangvei et godt stykke på vei, og greie sideveier ellers. I min verden gav det mening å avslutte etappen på Holm fordi det er her utbyggingen av det nye dobbeltsporet på Vestfoldbanen begynner i disse dager. Mer åpent landskap og motvind fra alle kanter, men det slutta i det minste å regne.

Etappe 6: Holm - Holmestrand

Distanse: 9,5km
Største høydeforskjell: ca 15 meter
Siste etappe, men du verden så seig den var. Og mye lengre enn jeg tenkte meg. Nå begynte jeg å kjenne det harde sykkelsetet godt og at jeg ikke hadde spist siden før jeg dro. Første delen av turen gikk på kyststien, som var en søt liten vei nede ved fjorden med rød- og hvitmalte sommerhus, samt markjordbær ved siden av. Kyststien sluttet i en smal undergang under veien, og resten av turen gikk på veiskuldra til Gamle Sørlandske (eller hva den nå heter i Holmestrand). Vel framme i Holmestrand sentrum kjøpte jeg meg gatekjøkkenmat hos BilBjørn og slappet litt av før jeg tok bussen (for tog) tilbake til Drammen.

Hele turen tok rundt 3 og en halv time.

No comments: